تاریخ : شنبه 6 بهمن 1397
کد 28

دکتر عبدالهی نژاد مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، در نشست مدیران روابط عمومی منطقه سه کشور گفت:

حرفه روابط عمومی جزء مشاغل سخت است.

نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه سه کشور شامل دانشگاه‌های تبریز، مراغه، هنر اسلامی تبریز، بناب، صنعتی سهند، شهید مدنی آذربایجان، آموزشکده فنی شماره 1 تبریز، زنجان، پارک علم و فناوری زنجان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه پیام نور زنجان، دانشگاه ارومیه، صنعتی ارومیه، پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی، مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه و محقق اردبیلی در دانشگاه تبریز برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، رئیس دانشگاه تبریز در این نشست
ضمن اشاره به نقش و رسالت روابط عمومی‌ها در دستگاه‌ها و نهادها، یادآور شد: روابط عمومی‌ها یکی از بخش‌های مهم، اساسی و تأثیرگذار در هر نهاد و دستگاه به شمار می‌رود، چرا که به ‌عنوان سیستم و پل ارتباطی بین مسئولان، مردم و جامعه مطرح هستند.
وی افکارسنجی با توجه به نیاز روز جامعه، انعکاس نظرات و دیدگاه مردم به مسئولان، اعتمادسازی و ایجاد امید در جامعه را از جمله رسالت روابط عمومی‌ها در هر دستگاه و نهاد بیان کرد و افزود: فعالان این حوزه وظایف سنگینی را در قبال جامعه و دستگاه حوزه فعالیت خود بر عهده دارند که با رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای، برقراری ارتباط چند سویه و بدون هرگونه تبعیض بین مردم و سازمان و صداقت در این حرفه می‌توان در این راستا موفق عمل کرد. 

دکتر علیرضا عبداللهی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین با اشاره به جایگاه روابط عمومی در بین سایر مشاغل افزود: حرفه روابط عمومی جزء مشاغل سخت است و از این رو ضروری است مسئولان و مدیران دستگاه‌ها و نهادها  بیش از اینها به اهمیت و جایگاه آن و به ویژه فعالان این مجموعه در سازمان‌ها توجه داشته باشند.
 مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در عصر اطلاع‌رسانی و ارتباطات مدرن امروز باید روابط عمومی‌ها از کارهای کلیشه‌ای و سنتی فاصله بگیرند، تصریح کرد: امروزه افرادی در این حرفه موفق هستند که مجهز به دانش روز، ایده‌مند، خلاق و شجاع باشند.
وی در بخش دیگر سخنان خود نقش روابط عمومی‌ها در هر دستگاه و سازمان را در دوران تحریم تعیین‌کننده و تاثیرگذار بیان کرد و افزود: متأسفانه در عصر دهه چهارم انقلاب، برخی مشکلات داخلی و سوء مدیریت‌ها باعث ریزش سرمایه اجتماعی و ایجاد جو بی‌اعتمادی در جامعه شده که در این راستا روابط عمومی‌ها با ارایه دستاوردهای به موقع خود در هر سازمان و دستگاه می‌توانند، امید در جامعه را بهبود و نهادینه نمایند.
وی در پایان ضمن اشاره به ضروزت وجود روابط حرفه‌ای در هر دستگاه و سازمان، خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز لازم است، فعالان این مجموعه دوره‌های آموزشی لازم و به روزی داشته باشند.

دکتر فاطمه پورابراهیم، مدیر روابط عمومی دانشگاه مراغه در این نشست گفت: یکی از مشکلات و آسیب‌های روابط عمومی در دانشگاه‌ها نبود و کمبود نیروهای متخصص است که باید چاره‌ای اندیشیده شود. تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی اکثر دانشگاه ها بسیار اندک است بطوری که این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص، جوابگوی نیاز دانشگاه‌ها نیستند.
دکتر پور ابراهیم ادامه داد: با برگزاری دوره‌های تخصصی برای کارشناسان روابط عمومی و با اعطای گواهی با هدف آموزش‌های موثر و کاربردی و نه فرمالیته جهت بهبود اوضاع عملکرد آن‌ها و استحکام جایگاه آن‌ها می‌توان گام موثری برداشت
وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین ارتقاء جایگاه روابط عمومی از موارد بسیار مهم است که بحمد الله با تدوین آیین نامه جدید ارتقا جایگاه روابط عمومی ها را از وزارت پیگیر هستیم که در صورت تصویب برای بهبود اوضاع روابط عمومی‌ها گام موثری خواهد بود.
علی سپهری دبیر روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه سه کشور نیز در این نشست به ارایه گزارش اجمالی از عملکرد یک سال اخیر این منطقه پرداخت.

 
تجلیل از ذالفقار همتی مدیر روابط عمومی سابق دانشگاه تبریز، برپایی جلسه کارگروه بررسی ارتقاء جایگاه و ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌های علمی کشور و تبادل نظر و هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی از جمله دیگر برنامه‌های آغاز بکار نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری منطقه 3 کشور و دبیران مناطق ده‌گانه کشور به میزبانی دانشگاه تبریز بود.
همچنین در همین راستا دو کارگاه آموزشی نیز تحت عناوین « عکاسی با تلفن همراه؛ اصول و تکنیک‌ها و کارگاه آموزشی روابط عمومی آنلاین و خبر نویسی پیشرفته در فضای وب به سبک رویترز» در دانشگاه تبریز برگزار شد.