تاریخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400
کد 49

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم تاکید کرد: برنامه‌محوری، تخصص‌گرایی و روحیه جهادی؛ لازمه تحقق گفتمان تحول در روابط عمومی

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم همدلی، روحیه جهادی مسئولیت‌پذیری سازمانی و اخلاق‌مداری در روابط عمومی‌ها گفت: برنامه محوری، دانش‌محوری و تخصص‌گرایی؛ ضرورت تحقق گفتمان تحول و پیشرفت در روابط عمومی‌هاست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر ندا شفیعی در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و نقش و جایگاه روابط عمومی در بهبود وضعیت سازمان‌ها گفت: روابط عمومی، نقشی بسیار مؤثری در ایجاد تعامل بین مجموعه‌ای و برون سازمانی دارد و مسئول روابط عمومی در هر دستگاه و سازمان یا نهادی، باید واجد یک سری خصوصیات و روش‌های کارآمد در اداره امور و انجام وظائف شغلی باشد تا بتواند مایه پیشرفت و تعالی کاری در ادارات و سازمان‌ها را فراهم کند.

وی افزود: روابط عمومی امروز بسیار پیچیده‌تر از روابط عمومی‌های دوره‌های گذشته است و تحولات فراگیر دنیای معاصر، مسئولیت‌های بیشتری را متوجه مسئولان روابط عمومی می‌کند. اگر بخواهیم روابط عمومی در حد مطلوب و متناسب با شرایط جامعه نقش‌آفرینی کند بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در درجه نخست در هر سازمانی، نسبت به تثبیت و تقویت جایگاه روابط عمومی اقدام شود.

دکتر شفیعی ادامه داد: برای رسیدن به شرایط مطلوب باید بدانیم در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم؟ یعنی تحلیل موقعیت کنونی داشته باشیم. به چه جایگاهی می خواهیم برسیم؟ یعنی هدف را تعیین کنیم و اینکه چگونه می توانیم به جایگاه مورد نظر برسیم؟ یعنی راهبرد ها و تاکتیک ها را مشخص کنیم.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم به چالش‌های پیش روی روابط عمومی‌ها نیز اشاره‌ای کرد و گفت: نبود ردیف اعتباری مستقل و بودجه مشخص برای برنامه‌های روابط عمومی؛ عدم تخصص‌گرایی درروابط عمومی و کمبود نیروی کارشناس خبره و متخصص، درگیر بودن در روزمره‌گی با انجام کارهای عادی، جاری و نبود آرشیو منسجم و دقیق و عدم وجود امکانات بروز و مطابق با تکنولوژی‌های نوین از جمله چالش‌هایی است که روابط عمومی‌ها با آن درگیر هستند.

دکتر شفیعی پیشنهادهایی برای توانمندسازی روابط عمومی‌ها ارائه داد و اظهار داشت: روابط عمومی باید بر محور ارتباطات موثر، مشارکت مداری و اطلاع مداری حرکت کند تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان مؤثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و عملکرد خود را بر مبنای مخاطب‌پژوهی و آینده‌پژوهی ارائه دهد.

وی تاکید کرد: روابط عمومی همواره باید از موضع انفعالی خارج شده و به موضع فعال وکنش‌گر تبدیل شود و البته با اخلاق‌مداری و تقویت ارزش‌ها و ویژگی‌های مطلوب انسانی در این راستا گام بردارد.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تاکید کرد: رسیدن به روابط عمومی خلاق، پویا و فعال، از طریق برنامه محوری، آموزش محوری، دانش‌محوری و تخصص‌گرایی امکان‌پذیر است و برای تحقق گفتمان تحول و پیشرفت در روابط عمومی، باید با هم اندیشی و همدلی، روحیه جهادی و کار جمعی، مسئولیت پذیری سازمانی، اخلاق مداری و قانونمندی و البته با اثبات کارآمدی به حفظ و افزایش اعتبار روابط عمومی کمک کنیم.