تاریخ : شنبه 4 مرداد 1399
کد 46

روابط عمومی دانشگاه مراغه جزو روابط عمومی های برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب گردید.

با اعلام نتایج نخستین جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در حضور وزیر علوم، از روبط عمومی دانشگاه مراغه بعنوان يكي از روابط عمومی هاي برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل بعمل آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ برگزیدگان «جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور» در آئینی که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران ارشد این وزارت در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، معرفی و تجلیل شدند.
 


لزوم استفاده گسترده‌تر روابط عمومی‌ها از بستر فناوری اطلاعات/ روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جدا متحول شده‌اند


روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جدا متحول شده‌اند؛ حتماً این تحول در مقطع زمانی کنونی در آغاز راه قرار دارد و باید با استفاده از فناوری اطلاعات و دانش روز به بهترین وجه ممکن استمرار یابد.

وزیر علوم با بیان اینکه، علاقه و انگیزه در کار محور اصلی موفقیت ها است و باید آن را تقویت کرد، افزود: محیط های آکادمیک ویژگی های خاص خود را دارد و معمولاً استادان و محققان برای تبلیغ و نمایش آنچه به دست آورده اند، علاقه زیادی ندارند و مشغله کاری آنها به این صورت است که مستمر در حال کارهای جدید هستند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه روابط عمومی‌ها بازوی دانشگاه‌ها هستند، گفت: یکی از وظایف روابط عمومی ها اطلاع رسانی دستاودهای علمی و فناوری کشور در عرصه بین المللی است و برای کسب اطلاع از این دستاوردها باید به سراغ مجموعه های علمی برویم و اطلاعات جدید را بگیریم و در اختیار عموم قرار دهیم. این اقدام موجب خرسندی اساتید و محققان خواهد شد هر چند انتظار این کار را نداشته باشند.

دکتر غلامی با بیان اینکه مدت زیادی است که فناوری ارتباطات در جهان شکل گرفته و جمع کثیری از آن بهره گرفته‌اند، گفت: شیوع بیماری کرونا ما را به سمت توجه به فناوری سوق داد و توانستیم از مجموعه دستاوردهای بشری در این خصوص استفاده کنیم.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن به اجبار به سوی فناوری اطلاعات روی آوردیم، اظهار داشت: روابط عمومی ها همیشه نقش تاثیر گذار داشته اند به خصوص در دوران کرونایی که حضور دانشجویان در دانشگاه ها کم‌رنگ شده و القای اینکه در دانشگاه ها هیچ خبر خاصی نیست، در اینجا نقش عملکرد روابط عمومی پر اهمیت است تا با اطلاع رسانی فعالیت های انجام گرفته در دانشگاه ها در این ایام، خبر تعطیلی دانشگاه ها را بی اثر و خنثی کند. در دوران شیوع کرونا دانشگاه‌ها باز بوده و به فعالیت ادامه می دادند و تنها شکل آموزش از آموزش حضوری به آموزش مجازی و الکترونیک تغییر یافت و این به معنای تعطیلی دانشگاه نیست.

وی با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر «دانشگاه سبز؛ روابط عمومی سبز» روابط عمومی‌ها را بازوی تحقق مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عنوان کرد و گفت: اثر گذاری روابط عمومی ها به صورت فردی و جمعی قابل احصاء و قابل انتظار است، البته ستاد وزارت علوم پشتیبانی برنامه های کلان را در پیش دارد و اداره کل روابط عمومی وزارت علوم باید خانواده آموزش عالی را همانند یک نخ تسبیح کنار هم نگه دارد.

دکتر غلامی افزود: با توجه به اینکه زمان از بین رفتن ویروس کرونا مشخص نیست، ما با تمام توان آماده پیشبرد امور دراین شرایط هستیم.

وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود برگزاری جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم را «اقدامی خوب و مناسب توصیف کرد» و خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها را در پی دارد که باید در فضای جدید بیش از گذشته در دستور کار روابط عمومی‌ها در مجموعه آموزش عای کشور قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود درخصوص سند همکاری ایران و چین گفت: این سند هنوز به امضا نرسیده و اگر هر دو کشور این سند را تأیید کنند، این سند باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و کسانی که روی این سند تبلیغات منفی می کنند اغراض خاصی دارند.

وزیر علوم افزود: منافع جمهوری اسلامی برای مسئولان ارشد ما بسیار مهم است و افرادی که مغرضانه به این طرح می پردازند باید بدانند که ملت غیور ما، مردم متدینی بوده و فهم شان عالی است و درست نیست افراد با تبلیغات مقطعی و منفی آنها را دچار نگرانی کنند.



تزریق امید به جامعه، از وظایف اصلی روابط عمومی‌ها/ روابط عمومی مراکز آموزش عالی، پل ارتباطی دانشگاه و جامعه

دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تزریق امید به جامعه است که از طریق ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان و محققان کشور می‌توان امیدواری در جامعه را رونق بخشید.

دکتر نظرپور با بیان اینکه، امروز به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری شده است، اظهار داشت: در این راستا رسالت روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری بسیار پررنگ جلوه می‌کند به خصوص در این شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا نقش روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی موفقیت‌های علمی و فناوری بسیار مؤثر و مفید است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به نوعی عامل پیوند بین عموم مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی با جامعه آموزش عالی، پژوهشگران، فناوران و اقتصاد دانش بنیان هستند، گفت: در حقیقت روابط عمومی دانشگاه‌ها، هسته مرکزی و اتاق‌های فکر و تنها نهاد رسمی انعکاس دهنده دیدگاه‌ها و عملکرد آموزش عالی و تبیین کننده برنامه‌های متنوع دانشگاه است.
دکتر نظرپور با بیان اینکه در عصر حاضر، افکار عمومی جامعه به عنوان قدرت برتر محسوس و نامحسوس و حتی نامرئی جریان‌های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه محسوب می‌شوند، افزود: هدایت و کنترل افکار عمومی، یک خط مشی و راهبرد قوی در دانش روابط عمومی است و در کارگاه‌های آموزشی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه نگاه به روابط عمومی‌ها نباید نمایشی و صرفاً تشریفاتی باشد، اظهار داشت: کار شما فقط انتشار اخبار روزمره، پوشش مراسم و تبلیغ برای مناسبت‌های ملی و مذهبی نیست. رسالت اصلی شما بازگویی و روایت شتاب پیشرفت و توسعه، امید بخشی به عموم مردم، جامعه دانشگاهی و نسل‌های آینده است.
به گفته وی، هنر روابط عمومی، کمک به تبدیل محدودیت‌ها به فرصت‌ها است که در انجام مواردی از قبیل همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها به صورت مجازی، اطلاع‌رسانی، دفاع از عملکرد و معرفی جامعه دانشگاهی و دستاوردهای علمی و پژوهشی به ویژه در این دوران کرونایی به خوبی متبلور می‌شود.
دکتر نظرپور در بخش پایانی سخنان خود یکی از وظایف اصلی روابط عمومی دانشگاه‌ها را، شناسایی نیازهای جامعه مخاطب عنوان کرد و گفت: علاوه بر عموم مردم، اقشار دانشگاهی، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، فرهیختگان و علاقه‌مندان به آموزش عالی نیز جزو مخاطبان شما هستند. البته باید اذعان داشت که یکی از اشکالات دانشگاهیان و محققان دانشگاهی این است که اغلب افرادی درون‌گرا هستند و علاقه زیادی به ارتباطات رسانه‌ای و تبلیغات ندارند و در اینجا نقش روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی و شناساندن این افراد و دستاوردهای علمی‌شان به جامعه بسیار پررنگ می‌شود.



دریافت ۵۰۰۰ اثر در قالب فایل الکترونیکی در راستای تحقق «دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز»

دکتر عبدالهی نژاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم از ارسال ۵ هزار اثر از ۱۵۰ دانشگاه و موسسه به جشنواره روابط عمومی‌های برتر خبر داد و گفت:
اين جشنواره توسط هیات داوران متشکل از پیشکسوتان حوزه ارتباطات و متخصصین دانشگاه هادرچند مرحله داوری گردید.


دکتر فاطمه پور ابراهیم، مدیر روابط عمومی دانشگاه مراغه در این آئین مجازی، بعنوان یکی از منتخبین روابط عمومی هاي كشور در حضور وزیر علوم به ایراد سخن پرداخت.