تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1399
کد 43

یادداشت مدیر روابط عمومی دانشگاه مراغه به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی:

با توسعه دانشگاه مراغه فعالیت های روابط عمومی دانشگاه گسترده تر می گردد.

بشرح زیر می باشد:

روابط عمومی تلفیقی از علم ، شم هنری ، تدبیر ،جسارت، صداقت وزبان ورزی است که با  ایجادارتباط کلامی و عملی موثر درون سازمانی وبرون سازمانی برای رشد و توسعه مجموعه تلاش می کند.

روابط عمومی، به مثابهِ پُلی است میان یک سازمان و مخاطبان آن. روابط عمومی عبارت است ازانتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مجموعه به مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این مخاطبان درونی و بیرونی به مدیریت به منظورایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.
برخی مواقع مدیران مجموعه ها یا نقش روابط عمومی ها را نمی پذیرند یا از نقش آنها بی اطلاع هستند در نتیجه انتظارشان از روابط عمومی تنها یك ابزار تبلیغاتی است كه به بیان توانمندی ها و عملكرد مدیر بپردازد.

یکی از بزرگترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است؛ به ‌طوری‌که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند اما تبلیغات، در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن به دنبال نتیجه است و البته این موضوع، ریسکِ کار را بالا می‌برد. روابط عمومی با صبر و حوصله و اختصاصِ زمانِ تفکرِ بیشتر به مخاطب و مجموعه، در جهتِ جلبِ رضایتِ هرچه بیشتر مخاطبان و ارائه‌یِ خدمات بهتر، سعی در جلب نظر دارد.
روابط عمومی ها به دنبال سود دو طرفه هستند و مثل تبلیغات تنها به سود سازمان خود فکر نمی‌کنند و در واقع روابط عمومی تلاش دارد تا با ارتباطی هدفمند و مؤثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان خود در جهت شکل‌ دهی صحیح به ارتباط مخاطبان و سازمانش اقدام کند و از این طریق ارتباط مخاطبان با سازمان را تسهیل کنند.
ساختن چهره‌ای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی مجموعه کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفه‌ای و آگاه ازعهده آن برمی‌آید.

از سوی دیگر یکی از مهمترین جنبه های کار روابط عمومی، تولید محتوای رسانه ای است که هرچه روابط عمومی ها در این زمینه دقیق تر و حرفه ای تر عمل کنند، در اطلاع رسانی و اقناع مخاطب بیشتر موفق خواهند بود؛ زیرا گاهی یک واژه بهتر از جمله ها و گاهی یک قطعه عکس بهتر از ساعت ها حرف و بحث، می تواند در دل مخاطب بنشیند و اثرگذاری داشته باشد
 

لازمه درخشش روابط عمومی در دانشگاه ها این است که نگاه هیات رییسه به واحد روابط عمومی یک نگاه کلان باشد و روابط عمومی را جزو بازوی اصلی مدیریت حساب نمایند وهمکاران با مجموعه روابط عمومی ارتباط نزدیکی داشته باشند چرا که رشد وشکوفایی دانشگاه محصول تلاش های جهادی دسته جمعی تک تک همکاران وحتی دانشجویان دانشگاه خواهدبود و تریبون این رشد دست روابط عمومی است.
اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و هفته روابط عمومی به مدیران وکارشناسان پرتلاش روابط‌عمومی دانشگاه ها و دیگر سازمانها و فعالان این عرصه از تلاش های مدبرانه ومجدانه مدیر کل محترم روابط عمومی وزارت علوم وهمکاران ستادی درراستای افزایش همدلی ،هم افزایی و همسویی بین روابط عمومی های دانشگاههای کشور ، قدردانی می نمایم؛ امیدوارم این روز نقطه عطفی در توسعه و تحول نقش روابط عمومی‌ها باشد وهمچنین دغدغه های این بازوان توانمند مدیریتی نظیر تبیین جایگاه واقعی روابط عمومی، اختصاص چارت سازمانی مشخص برای روابط عمومی در واحدهای تابعه ، امکان ارتقای شغلی و ادامه تحصیل، افزایش مهارت های حرفه ای، ایجاد فضایی سرشار از نشاط و شادابی به منظور جلوگیری از فرسودگی شغلی با توجه به حساسیت و استرس بسیار این حرفه و... برطرف شود و شاهد مشارکت روابط عمومی ها در تصمیم سازیها باشیم.

دانشگاه مراغه روز بروز رشد می نماید و حیطه فعالیت روابط عمومی دانشگاه گسترده تر می گردد.
تمام تلاش روابط عمومی این دانشگاه در راستای اعتلای نام دانشگاه مراغه وخدمت به همکاران معزز ودانشجویان پرافتخاردرحیطه وظایف خود است تاشاید لبخند رضایتی برلبان مخاطبان جاری سازیم.
اگر کاستی ای هست بی شک از ماست چرا که با گستردگی و حجم و تنوع  فعالیت این حوزه با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجهیم هر چند دو کارشناس روابط عمومی دانشگاه مراغه جزو متخصصین این امر هستند و جا دارد از این همکاران گرامی آقایان سهیل افتخارزاده بعنوان مسئول امور رسانه ای و امیر دانش بعنوان بازوی اصلی روابط عمومی دانشگاه و سردبیر نشریه آبگینه که بی وقفه در تلاشند نیز تشکر بعمل آوریم.

عملکرد روابط عمومی دانشگاه با توجه به شرایط موجود، هر چند از نظر خودمان با سطح ایده آل فاصله دارد اما مطلوب ارزیابی می گردد و این در سایه حمایت های مدیران و همکاران دانشگاه و تلاش های شبانه روزی مجموعه روابط عمومی بوده است.
امیدواریم باهمدلی وصمیمیت خانواده دانشگاه مراغه بتوانیم مشکلات وکاستی های این حوزه را برطرف نماییم ودانشگاه مراغه را درحوزه اطلاع رسانی وانعکاس موفقیتهای ارزنده آن و در کل مجموعه فعالیت های روابط عمومی به جایگاه واقعی خود دربین دانشگاههای کشوربرسانیم.