تاریخ : يکشنبه 6 آبان 1397
کد 23

روابط عمومی پویا لازمه ایجاد تحول در دانشگاه است

دکتر علیرضا عبداللهی نژاد شنبه در نشست دبیران شورای روابط عمومی های کشور و مدیران روابط عمومی های منطقه هفت و 10 کشور در سرسرای اداری دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: عمر روابط عمومی ها در ایران جوان است ودر نتیجه با توجه به این تجربه کوتاه در بسیاری از حوزه ها فعال و پویا وارد عرصه نشده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه به نقل از ایرنا؛ مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم در این نشست افزود: روابط عمومی ها شبکه اعصاب و نبض تپنده و منظم یک سازمان هستند و اگر پویا نباشند چرخ دنده های سازمان به خوبی کارنمی کند.
عبداللهی نژاد بیان کرد: تسهیل ارتباطات داخل سازمان و برقراری و تنظیم ارتباطات بیرونی وظایف مهم روابط عمومی ها محسوب می شود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از برخی مدیران دستگاههای اجرایی و مدیران دانشگاهی تعجب میکنم که با وجود نقش مهم روابط عمومی در بهبود عملکرد سازمان و کمک رسانی در ایفای مسئولیت های اجتماعی و حرفه ای از نیروی متخصص استفاده نمی کنند.
وی گفت: روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون کمک دانشگاهها در سراسر کشور هویت مستقلی از منظر حرفه ای و کارکردی ندارد.
عبداللهی نژاد به نقش رسانه ها اشاره کرد و افزود: رسانه بازوی فکری و بازوی کمک کننده روابط عمومی هاست و ویترین بیرونی روابط عمومی، رسانه ها هستند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مدیران دانشگاهی باید به این باور برسند که هر چه بیشتر از ظرفیت روابط عمومی های دانشگاه و رسانه ها استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه یک فعال روابط عمومی در یک حوزه سخت و در ردیف مشاغل سخت و زیان آور فعالیت می کند اظهار داشت: از مهمترین ویژگی های روابط عمومی ها سخت کوشی و انعطاف پذیری است و باید در راستای مسئولیت اجتماعی و حرفه ای و نیل به آن هدف حرکت کند.
عبداللهی نژاد اضافه کرد: یک مدیر روابط عمومی موفق باید مطالبه گر البته بدون خشونت و مبتنی بر برنامه باشد.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: روابط عمومی دانش و هنر پیچیده ای است که در اعتبار بخشیدن و جلب اعتماد مخاطب نسبت به سازمان و دستیابی به اهداف و ارتباطات درون و برون سازمانی نقش مهمی دارد.
غلامحسین خواجه افزود: عمده سازمان ها به دلیل نداشتن روابط عمومی های تخصصی، توانمند و مجهز به علم روز ارتباطات، در برقراری ارتباطات و انعکاس توانمندی های خود دچار مشکل هستند چون روابط عمومی ها آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته اند.
وی بیان کرد: نباید به به عنوان تشکیلات جنبی به روابط عمومی نگاه شود، این تشکیلات می تواند قلب سازمان باشد.
خواجه ادامه داد: به دلیل استفاده نکردن از مدیران با دانش روابط عمومی ، اهمیت جایگاه این واحد ،برای بسیاری از مدیران ناشناخته است.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص چالش های پیش روی روابط عمومی ها گفت: برخی ازروابط عمومی ها از دانش و اطلاعات روز بهره چندانی ندارند که اگر مجهز به این سلاح باشند در تحقق اهداف سازمان موثر واقع می شوند.
وی اظهار داشت: تبیین جایگاه و نقش روابط عمومی برای مدیران نیز از نقش های این حوزه است که باید در این بخش توانمند شوند تا مدیران را قانع کنند که روابط عمومی نقش تاثیر گذاری در روند فعالیت یک مجموعه دارد.
خواجه ادامه داد: بی اطلاعی مدیران از جایگاه و نقش روابط عمومی در ارتقای جایگاه سازمان، نداشتن برنامه و دچار روزمرگی شدن از دیگر چالش ها است.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: نگاه به روابط عمومی باید تغییر کند و در درجه اول مدیران این حوزه باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاهها و نشست ها برای مدیران دانشگاهها در سطوح مختلف مدیریت، برای روشن شدن نقش روابط عمومی ها در ارتقای جایگاه دانشگاه اهمیت دارد و مدیران روابط عمومی به عنوان مشاورین روسای دانشگاه نقش تاثیر گذاری دارند.
نشست دبیران شورای روابط عمومی های کشور و مدیران روابط عمومی های منطقه هفت و 10 کشور با حضور دانشگاههای خوزستان، بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.