تاریخ : پنجشنبه 3 آبان 1397
کد 22

منطقه فسیلی مراغه مرکزی برای پژوهش های دیرینه شناسی

این منطقه با دارای بودن ذخایر کم نظیر از فسیل های به جامانده از دوران های مختلف تاریخی از جمله مهره داران است با یک هزار و 26 هکتار اراضی ثبت شده از مهم ترین بخش های منطقه فسیلی مراغه با 40 هزار هکتار اراضی است که هرساله پذیرای بازدیدکنندگان، علاقه مندان و پژوهشگران از سراسر دنیاست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه به نقل از ایرنا، این منطقه در سال 84 به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شد تا از تخریب، برداشت و حفاری در این منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی بطور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.
وجود فسیل ‌هایی از اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه نشان دهنده وجود لایه‌ های متعدد فسیلی موجود در این منطقه مربوط به اواخر دوران نوزیستی بوده که با انجام کاوش ‌های علمی می ‌توان اطلاعات بسیار دقیقی را از زندگی جانوران غول‌ پیکر در این منطقه به دست آورد.
این اثر ملی و زیست محیطی و در حقیقت تاریخی مراغه میراثی گرانبها از دوران سوم زمین شناسی است که قدمت آن به 7.5 تا 12.5 میلیون سال قبل بر می گردد و در سال 1218 شمسی (1840 میلادی) توسط محقق روسی کشف شده است.
انجام کاوش های ملی و بین المللی توسط محققان و پژوهشگران، برپایی کارگاه های علمی و پژوهشی، اجرای پایان نامه های متعدد دانشگاه های داخلی و خارجی، برپایی موزه صحرایی و موزه فسیل شناسی در کنار ایجاد مرکز تحقیقات فسیل اقداماتی بوده که در سال های اخیر زمینه ساز توسعه مطالعات دیرینه شناسی در این منطقه زرخیز شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه با اشاره به اهمیت مرکز فسیل شناسی گفت: در یک سال اخیر 2 کارگاه بین المللی با حضور محققان 6 کشور خارجی برگزار و سه مطالعه بین المللی برای تعیین سن منطقه مراغه انجام شده است.
غلامرضا زارع افزود: در طول سال های اخیر نیز هشت سایت تحقیقاتی در منطقه فسیلی این شهرستان با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی حفاری شده که حاصل آن استخراج چهار هزار قطعه فسیل بوده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون نیز 30 لایه مختلف فسیلی در منطقه اثر طبیعی ملی و 60 لایه فسیلی نیز در سایر مناطق مراغه کشف شده و برای حفاری و تحقیقات علمی و پژوهشی در این مناطق نیازمند بودجه و اعتبار لازم است.
وی با اشاره به راه اندازی موزه فسیل مراغه ادامه داد: این موزه تاریخ طبیعی و گردشگری با بیش از 400 قطعه فسیل کشف شده در این منطقه، پذیرای علاقه مندان به دیرینه شناسی بوده که در طول سال جاری تاکنون پذیرای حدود پنج هزار نفر گردشگر بوده است.
زارع با اشاره به آغاز احداث مرکز تحقیقات فسیل شناسی مراغه از سال 86 گفت: این مرکز با زیربنای بیش از هشت هزار و 100 متر مربع و حدود 42 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده با 50 درصد پیشرفت فیزیکی چشم انتظار تخصیص بودجه لازم برای تکمیل و بهره برداری کامل است.
معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست مراغه نیز در جمع خبرنگاران گفت: منطقه مراغه از نظر تنوع گونه های زیستی و فسیلی موهبتی الهی بوده و از این نعمت صیات می شود.
قمی افزود: پژوهش و حفاری های علمی در این منطقه از 200 سال پیشنیه تاریخی برخوردار بوده و در کنار مناطق فسیلی ورزقان، شبستر، هشترود و جلفا از مهم ترین مراکز و منابع دیرینه شناسی است.
وی ادامه داد: حفاظت محیط زیست نیز به عنوان رسالت زیست محیطی خود همواره صیانت از عرصه ها و ذخایر فسیلی را وظیفه خود می داند.
وی اضافه کرد: عدم همکاری و همراهی آحاد مردم با محیط زیست در سال های آینده می تواند زمینه ساز از بین رفتن و تخریب حلقه های زیستی و فسیلی در منطقه آذربایجان خواهد شد.
قمی گفت: شهروندان نیز در صورت مشاهده هرگونه آثار طبیعی و فسیلی، برای صیانت از این ذخایر ارزشمند و معنوی، مرابت را به این سازمان اعلام و در حفاظت از گونه های زیستی مشارکت فعالی داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار برای تکمیل مرکز تحقیقات فسیل شناسی مراغه اضافه کرد: بخش خصوصی نیز می تواند همراه با دولت تدبیر و امید در توسعه این مرکز و توسعه زیرساخت های علمی و پژوهشی مشارکت داشته باشد.
حمایت دولت در کنار فرهنگ سازی نهادهای متولی امر می تواند زمینه ساز حفاظت از ذخایر طبیعی، فسیلی و تاریخی داشته و از این داشته های ارزشمند جاذبه های ماندگار برای توسعه صنعت گردشگری شود.
منطقه طبیعی فسیلی مراغه به مساحت یک هزار و 26 هکتار طی مصوبه شماره 264 شورای عالی محیط زیست در 14 خرداد 84 به عنوان اثر طبیعی ملی مصوب شده تا ازتخریب، برداشت و حفاری دراین منطقه محافظت و کارهای تحقیقاتی به طور دقیق بر روی آثار کشف شده انجام شود.
این منطقه بخشی از محدوده بزرگ فسیل دار کوهستانی سهند است که به لحاظ داشتن مناسب ترین فسیل های هفت تا 12 میلیون ساله به عنوان بهشت فسیل شناسان، شهرت جهانی دارد.
وسعت منطقه فسیلی مراغه حدود 40 هزار هکتار بوده و فسیل های مکشوفه در این منطقه شامل گونه هایی از جوندگان، اسب سانان، گاو سانان، گوشتخواران مانند ببر دندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس، خانواده گوزن ها، زرافه ها، کرگدن ها، فیل ها و آنتولوپ هاست.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.