تاریخ : جمعه 27 ارديبهشت 1398
کد 35

بیست وهفت اردیبهشت، روز ملی روابط عمومی و ارتباطات گرامی و مبارک باد .

یادداشتی از امیر دانش مراغی، کارشناس روابط عمومی دانشگاه مراغه به مناسبت 27 اردیبهشت، روز روابط عمومی و ارتباطات
روابط عمومی ، رهبر ارکستر سازمان است .
در سازمان ، هر واحدی و هرقسمتی ، ساز خود را میزند . هنر روابط عمومی در این است که این سازها و صداهای مختلف را به گونه ای هوشمندانه و مدبرانه هماهنگ و کوک نماید که در نهایت یک آهنگ و صدا و طنین قشنگ و زیبا و دلنشینی به گوش مخاطبان و... برسد .
طبیعی است که کار سختی است .
روابط عمومی یک هنر ، فن ، حرفه و دانشی میان رشته ای است که به قول ابن یمین فریومدی ، شاعر شیرین سخن ایران زمین ، هنر مردمداری است . روابط عمومی یک موضوع به شدت تابع اخلاق است و خوش اخلاقی ، صداقت ، شفافیت ، پاسخگویی و اقناع مخاطب از جمله ستونهای بنیادین و اساسی روابط عمومی است .
یک روابط عمومی موفق میتواند موجب تقویت سرمایه اجتماعی شود و سرمایه اجتماعی با دو موضوع مهم اعتماد و مشارکت سر و کار دارد که نقش مهمی در کارآمدی دولتها دارد .
روابط عمومی هویتی نقش آفرین ، پدیده ای شگفت انگیز و کارساز و واحدی است که میتواند برای سازمان ارزش افزوده ایجاد کند و خلق ارزش نموده و تراز سازمان را ارتقاء دهد . روابط عمومی وقتی موفق است که "" بازار "" داشته باشد .
ب = بودجه
ا = اختیار
ز = زمان
ا = اعتماد
ر = راهبرد
روابط عمومی اگر "" بازار "" نداشته باشد ، سازمان به قهقرا و سقوط و فرسودگی و شکست و روزمرگی سوق پیدا میکند .
روابط عمومی ، نه فروش است نه بازاریابی و نه تبلیغات . روابط عمومی همه اینهاست به علاوه هر آنچه که سازمان برای کارآیی و اثربخشی و نیل به اهداف نیاز دارد . روابط عمومی بخشنامه پذیر نیست . روابط عمومی خط کش بردار نیست . روابط عمومی ساعت کار ندارد. روابط عمومی ، حوزه ریاست و حراست و امور اداری و امور مالی و... نیست بلکه روابط عمومی ، استراتژیست هوشیار و پویا و متخصص متفکری است که تمام ارکان سازمان را از صدر تا ذیل تغذیه نموده و همه واحدها را امداد رسانی میکند .
روابط عمومی ، دار و ندار سازمان است . روابط عمومی ، سنگ همه را در سازمان به سینه میزند.
روابط عمومی آنقدر والا و بالا و مانا و کاراست که حد و حساب ندارد.